آموزش عیب یابی و تعمیر خودرو

تعمرات ECU -BSI-کیلومتر و فروش دستگاه دیاگ

آموزش عیب یابی و تعمیر خودرو

تعمرات ECU -BSI-کیلومتر و فروش دستگاه دیاگ

کاربرد مقاومتها در خودرو

مقاومتها و آرایش سری و موازی آنها RESISTORS:
به طور کلی هر نوع عنصر مداری که در مقابل عبور جریان مخالفت نشان دهد مقاومت نام دارد . پس عناصری از قبیل لامپ موتور پمپ فن و ... همگی نوعی مقاومت هستند .
مقاومتها به دو گونه به یکدیگر متصل می شوند .
1-در روش سری یک سر از هر مقاومت به سر مقاومت دیگر متصل می شود و مجموع مقاومتها در یک حلقه بسته با باطری قرار می گیرند . در ارایش سری در هر صورت جریان همه مقاومتها برابر بوده و و لتاژ روی دو سر هر یک از مقاومتها با مقدار مقاومت آن نسبت مستقیم دارد . در آرایش سری قطع شدن و یا معیوب شدن هر یک از مقاومته باعث از کار افتادن دیگر مقاومتها می شود و مدار باز می باشد .
2-در روش موازی دو سر هر یک از مقاومتها به یکدیگر متصل می گردد و هر یک از جموعه مقاومتها در یک حلقه بسته با باطری قرار می گیرند . در آرایش موازی در هر صورت ولتاژ تمام مقاومتها برابر بوده و جریان عبوری از هر یک از مقاومتها با مقدار مقاومت ان نسبت معکوس در این نوع آرایش قطع شدن و یا معیوب شدن هریک از مقاومتها اختلالی در نحوه کار دیگر مقاومتها بوجود نمی آورد.
مقاومتهایی که در خودرو پژو بکار رفته است عمدتا به دو دسته تقسیم می شوند
1- مقاومتهای ثابت :
که همواره مقدار خاص ثابتی داشته و تغییر نمی کند مانند مقاومت 0.8 اهمی فن که در روی سینی فن 206 قرار داشته و وظیفه شرکت در مجموعه کنترل کننده دور فن رادیاتور را به عهده دارد .
2- مقاومتهای متغییر :
که خود به دو دسته مقاومتهای متغییر دستی و اتوماتیک تقسیم می شوند .
مقاومتهای متغییر دستی مقاوتهایی هستند که توسط اپراتور تغییر می یابند که از این دست می توان به کلید تنظیم سرعت فن و تهویه اتاق اشاره کرد .
مقاومتهای متغییر اتوماتیک : مقاومتهایی هستند که متغییر با دما و فشار می باشند . که در این میان دو نوع مقاومت بیشتر مورد نظر در جهت کاربرد در خودرو است.
مقاومتهای اتوماتیک متغییر با دما :
این مقاومتها به دو دسته PTC( Positive temperature coefficient )و NTC( Negative Temperature coefficient
PTC مقاومتهایی هستند که با افزایش دما مقاومت آنها افزایش می یابد . مثل حسگر دمای آب قهوه ای رنگ خودرو پژو 405 که اطلا عات دمای آب موتور را به صورت PTC به واحد کنترل الکترونیکی راه اندازی سیستم فن خنک کاری موتور گزارش می کند .
NTC مقاومتهای هستند که با افزایش دما مقاومت آنها کاهش می یابد مثل حسگر دمای آب سبز رنگ خودرو پژو 206 که اطلاعات دمای آب را به واحد کنترل الکترونیکی موتور ارسال می کند

طریقه کارکرد سیستم انژکتور

در پستهای قبل اطلاعاتی در مورد سیستم انژکتور نسبت به کابراتور و همچنین طریقه پاشش گفته شد .
خوب الان وقت ان رشیده که طریقه کارکرد سیستم انژکتور گفته شود .برای تشریح اسانتر این سیستم سوخت رسانی مثال ساده می اوریم.
فرض بر این می گذاریم سیستم مثل بدن انسان است سلسله اعصاب یا رشته های عصبی در تمامی بدن مثل حسگرهای چشایی شنوایی بینایی و لامسه و ......همگی به یک مکز که همان مغز است متصل هستند حال مغز پس از دریافت پیامهای عصبی از اعضای بدن انها را تحلیل و بررسی کرده سپس فرمان خاص لازم را با توجه به شرایط خاص به اعضای بدن می دهد.
در سیستم سوخت رسانی انژکتوری سنسورها(حسگرها)بجای اعصاب و ECU (الکترونیک کنترول یونیت بجای مغز انسان و عملگرها بجای اعضای بدن عمل می کند .
ECU اطلاعات لازم را از تمامی سنسورهای خودرو دریافت کرده با استفاده از برنامه های موجود در حافظه خود انها را تجزیه و تحلیل اطلاعات می پردازد بنابراین اطلاعات دستور لازم جهت بهتر کار کردن موتور به عملگرها می دهد .
حال هر اطلاع اشتباهای از جانب حسگرها به ECU داده شود باعث فرمان نادرست به عملگرها شده با این تجزیه و تحلیل با دستگاه عیب یاب به راحتی می توان عیب مورد نظر را پیدا کرد و نسبت به ان رفع عیب کنیم

به عنوان مثال یک مشتری مراجع می کند و در مورد مصرف سوخت زیاد خودر می گویید شما با توجه به گفته های مشتری و رفتن داخل پارامتریهای عیب یاب متوجه می شوید که دمای اب نسبت به گرمای خودرو یکسان به نظر نمی رسد مثلا به جای +80 سانتیگراد اشتباه -40 نشان میدهد ECU با توجه به اشتباه فرستادن پیام سنسور اب پردازش اطلاعات تجریه و تحلیل می کند در این موقعه ECU فکر می کند که هوا سرد است و مصرف زیاد می کند در نتیجه تا وقتی که دما درست فرستاده نشود سوزن انژکتورها پاشش به همان مقدار می پاشند و مصرف بالا می رود

سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای Multi point fuel injection

در این سیستم برای هر سیلندر یک سوزن قرار دارد که سوخت را به پشت سوپاپ وردی داخل مانیفولد به صورت پودر می پاشد
که این نوع پاشش چند نقطه ای خود به چند گرو تقسیم می شوند

1- دسته غیر ترتیبی
2-دسته نیمه تر تیبی
3-دسته ترتیبی



دسته غیر ترتیبی
در این نوع سیستم 4 انژکتور با هم پاشش دارند به این نوع سیستم مگنتی مارلی (MM8P) نیز می گویند .
خودروهای از قبیل پژو پرشیا-سمند دارای این نوع سیستم هستند
عیب -عمر کوتا سوزنها و پاشش زیاد در هر سیکل


دسته نیمه ترتیبی
در این سیستم هر دوتا سوزن با هم پاشش دارند یعنی 1و4 با هم و 2و3 با هم این سیستم به گروه SL96 معرف هستند .
خودروهای مانند سمند-پژو 405-پیکان-پژو اردی

مزایا در هر سیکل پاشش نسبت به نوع اول کمتر پاشش دارند و در نتیجه مصزف کمتر می باشد

دسته ترتیبی
در این سیستم با پیشرفت تکنولوژی به جای دو گروه قبلی جایگزین شده و امروز در تمامی اتومبیلهای ساخته شده از این سیستم استفاده می شود پاشش در این گروه به صورت تک پاشش می باشد همانند ترتیب احتراق 1342 این دسته معروف به S2000 و زیمنس و سیستم بوش می باشد
خودرو های از قبیل پراید -سمند -206 جز این گروه هستند

مزایا در هر سیکل سوزن یک بار پاشش می کند پس بنابراین عمر سوزن زیاد و مصرف به حداقل می رسد


ا
سیستم انژکتوری پاشش مستقیم گازوئئل Gasoline direct injection
در این نوع سیستم گازوائئل توسط یک انژکتور مجزا برای هر سیلندر داخل محفظه احتراق پاشش می کند.
این سیستم در خودرو های گران قیمت استفاده می شود .واین سیستم در ایران وجود ندارد


سیستم انژکتوری پاشش تک نقطه ای single point fuel injection

این سیستم از یک انژکتور الکترو مغناطیسی که مستقیم در بالای دریچه گاز قرار دارد تشکیل شده.این انژکتور سوخت را به صورت پودر و متناوب به داخل مانیفولد وردی می پاشد .
عیب این نوع سیستم سوخت به صورت منظم بین سلندرها تقسیم نمی شود
ولی برتری نسبت به کاربراتور سوخت به صورت پودر توسط سوزن به داخل مانیفولد پاشش می کند در نتیجه مصرف کاهش می یابد

انواع سیستم های انژکتوری


به طور کلی سیستم انژکتوری به سه دسته تقسیم می شو ند
1-سیستم انژکتوری پاشش تک نقطه ای SPFI )
2-سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ایMPFI 
3-سیستم انژکتوری پاشش مستقیم گازوئئلی GDI0